Interview landschapsarchitect: ‘We willen de saamhorigheid in de wijk stimuleren’
18 oktober '23
In de provincie Overijssel, vlak bij Kampen, ontstaat het nieuwe dorp Reeve. Hier krijg je de kans om geschiedenis te schrijven door op de eerste klimaatdijk van Nederland te wonen. Patrick Mc Cabe, landschapsarchitect en directeur bij REDscape Landscape & Urbanism, is samen met zijn team verantwoordelijk voor het ontwerp van de openbare inrichting: “De plek is uniek vanwege het prachtige uitzicht op de uitgestrekte natuur, maar tegelijkertijd is het eigentijds dorp met alle voorzieningen in de buurt.”
Weids uitzicht en knusse binnenwereld
Bij het ontwerp heeft Mc Cabe gekeken naar de opzet van de woonclusters. “We zijn geïnspireerd door twee oude bouwvormen: het wonen aan een dijk en het wonen op een terp. Een terp is een verhoging in het landschap die is aangelegd zodat mensen in geval van hoogwater droog wonen. We hebben de voordelen van beide concepten gecombineerd. Bovenop een dijk heb je het contact met het landschap en een breed uitzicht over de omgeving.
Een terp heeft vaak een intieme binnenkant, wat voor een gemeenschappelijk gevoel zorgt. Het contact met de buitenwereld in combinatie met een knusse binnenwereld vormt de basis van het concept”, licht Mc Cabe toe. “We maken de binnenkant van het gebied kindvriendelijk en autoluw met vertraagd verkeer. Daardoor wordt het veiliger voor kinderen om buiten te spelen.”
Duurzame oplossingen en biodiversiteit
“De hagen in de achtertuinen zijn met hoogteverschillen ontworpen zodat mensen privacy hebben, maar tegelijkertijd ook zicht hebben op de weidse omgeving. Je kunt van buitenaf niet naar binnen kijken, maar van binnenuit wel naar buiten. Het parkeerhof verdiepen we zodat auto’s minder in het zicht staan. Daarnaast plaatsen we taluds in de wijk zodat bewoners ongehinderd blijven van koplampen en het geluid van auto’s”, vertelt Mc Cabe.
De taluds spelen tegelijkertijd een belangrijke rol in de ecologische voetprint van de locatie. In het plan is veel rekening gehouden met duurzame oplossingen en biodiversiteit. Mc Cabe: “We integreren een duurzaam waterbeheer in het plan. Het gebied ligt hoog dus het is uitermate geschikt voor het infiltreren van water.”
Verbinding met de buurt
“We kiezen bewust voor verschillende plantsoorten als hagen zoals de meidoorn en sleedoorn. Dit zijn prachtige habitats voor vogels, insecten en andere dieren. De hagen worden aangeplant en het beheer en onderhoud is voor de bewoners zelf. Op die manier ontstaat er in het plan meer saamhorigheid en hebben mensen ook zelf een rol in de buitenruimte. Om de biodiversiteit nog meer te bevorderen bieden wij de bewoners verschillende geveltuinen aan. Daaruit kunnen bewoners één geveltuin kiezen. Het plantmateriaal krijgen ze cadeau zodat ze samen met buren op een ‘tuindag’ gezamenlijk hun geveltuinen kunnen beplanten.
Tussen de gevels en het openbaar gebied plaatsen we een Delftse stoep. Dat is een stuk privégrond met een ander patroon waar je als bewoner bijvoorbeeld een bankje kunt neerzetten. De Delftse stoep zorgt voor een omlijsting van iedere woning en een duidelijke grens tussen privé en openbaar. We gaan voor een hoge kwaliteit voor de inrichting van het maaiveld. De tint van de verharding is geïnspireerd op de kleur van de IJsselse bodemsoort en is daardoor zandkleurig.”
Groene binnenwereld
Aan de binnenkant van het gebied zijn veel groene plekken met bomen. Daar worden ook speelaanleidingen toegepast, zodat er een speelroute loopt door de binnenkant van het hele gebied. We leggen deze speelaanleidingen niet aan, de bewoners mogen deze verzinnen samen met de gemeente. Voorbeelden hiervan zijn plekken voor schommels of een barbecueplek.”
Voor iedereen toegankelijk
“We vinden het belangrijk dat de wijk voor iedereen toegankelijk en bereikbaar is. We maken een fietspad en wandelroute die langs de dijk lopen. De speelroutes van de kinderen sluiten we aan op het binnen- en buitengebied zodat kinderen op verschillende plekken rondom het cluster kunnen spelen. We houden rekening met hellingen zodat ouders met buggy’s of mensen in een rolstoel zich goed kunnen bewegen door de wijk. Daarnaast wordt het een autoluwe wijk. Je kunt straks de wijk bereiken met de auto, maar we zorgen ervoor dat de binnenkant van de wijk zo groen mogelijk wordt en dat het verkeer wordt gedwongen om langzaam te rijden. Als je eenmaal in Reeve bent, kun je feitelijk overal met de fiets of te voet naartoe, dus de auto kan bij de woning blijven staan.”